Pijnstilling

Bevallen doet pijn, maar deze pijn is er niet voor niets. Bevallingspijn is functioneel. Pijn heeft eigenlijk 2 redenen: waarschuwing en bescherming. Als je je hand tegen een hete kachel houdt, trek je je hand terug. Dit voorkomt dat je een brandwond oploopt. De waarschuwing is: Er is iets aan de hand!

Omdat je pijn voelt, krijg je de kans om je voor te bereiden op de komst van jullie kindje. Zo geeft de natuur een signaal:

‘Zonder je af, zorg voor een veilige plek om te baren. Concentreer je op wat gaat gebeuren, focus je op je lichaam en de bevalling’.

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het belangrijkste is dat je je niet tegen de pijn verzet. Probeer een knop om te zetten en te bedenken dat de pijn tijdelijk is en een doel heeft, namelijk de geboorte van jullie kindje. Als je je verzet tegen de pijn komt er meer adrenaline in je lichaam en adrenaline zorgt ervoor dat de ontsluiting minder vlot gaat. Daarentegen, als je de pijn over je heen laat komen, komen er juist endorfines vrij, waardoor je minder pijn voelt en de pijn te verdragen is.

De duur en de ernst van de pijn tijdens een bevalling wisselen. Meestal neemt de pijn toe naarmate de ontsluiting vordert. De pijn is voornamelijk onder in de buik aanwezig en wordt soms als rugpijn gevoeld. Ook de pijn tijdens het persen verschilt: soms is het een opluchting om mee te mogen persen, soms doet persen juist het meeste pijn.

Adviezen om de pijn op een natuurlijke manier te verlichten zijn:

• Probeer je, met name in het begin, niet te erg te focussen op je weeën. Ga rustig door met wat je aan het doen was
  • Wanneer de weeën krachtiger en pijnlijker worden, merk je vanzelf dat je je moet concentreren om de weeën weg te zuchten. Laat de weeën dan over je heen komen en verzet je er niet tegen
  • Probeer je zo goed mogelijk te ontspannen door bijvoorbeeld het licht te dempen in de kamer of een rustig muziekje op te zetten
  • Probeer te zoeken naar de voor jou meest ontspannende houding. Wissel dit ook af tijdens de bevalling. Probeer te zitten, lopen, heupwiegen, liggen etc. Alles mag, zolang het voor jou goed voelt
  • Een warme douche, een warm bad of een warmtebron zoals een kruik biedt vaak verlichting op de meest pijnlijke plaats
  • Massage van de rug of de benen helpt vaak tegen de pijn, met name als je rug- of beenweeën hebt
  • Zorg ervoor dat er iemand bij je is die je continue kan ondersteunen en die jij volledig vertrouwd. Dit kan je partner zijn, maar soms ook een goede vriendin, zus of moeder.

Bij een normaal verlopende, vlotte bevalling is pijnstilling meestal niet nodig. Op het moment dat je ‘het echt niet meer ziet zitten’, is meestal het laatste deel van de bevalling aangebroken. Op dat moment helpt het als je mensen om je heen hebt, die je echt goed steunen en sturen.

Bij een bevalling die niet zo vlot en soepel verloopt, bijvoorbeeld bij uitputting, angst of meer dan normale spanning, kan pijnstilling een prima middel zijn om de bevalling toch tot een goed einde te brengen. De vicieuze cirkel van pijn en niet kunnen ontspannen kan dan door medicijnen doorbroken worden. Bij pijnstilling zullen we je overdragen aan de gynaecoloog of verloskundige van het ziekenhuis.

Voor de verschillende vormen van pijnstilling kun je informatie hier bekijken pijnbehandeling bevalling

Over ons

We verlenen zorg:

In de gemeente Appingedam, de gemeente Delfzijl en de aangrenzende gemeenten. Als je poliklinisch in Winschoten of Groningen wilt bevallen, ongeacht je woonplaats. Een verwijsbrief van de huisarts is niet nodig, je kunt je rechtstreeks bij ons aanmelden.

Verloskundigenpraktijk Artemis

• Burgemeester Buiskoolplein 43,
    9934 PA Delfzijl

Stadshaven 23,
    9902 DA Appingedam
  • Telefoon 0596 615 994
    Spoednummer 06 307 228 36
    E-mail info@artemis-verloskunde.nl

KNOV

Kwaliteitsregister Verloskundigen

logo keurmerk knovDe verloskundigen van praktijk Artemis staan ingeschreven in het Kwaliteitsregister Verloskundigen. Dit betekent dat we regelmatig bijscholingen volgen. Via de KNOV zijn de betalingsvoorwaarden, de klachtencommissie en het privacyreglement geregeld.